Avsteg från dessa allmänna villkor ska ske skriftligen, antingen i offertbladet eller, vid mer omfattande avvikelser, i en separat bilaga.
1 § Parter
I detta avtal avses med ”Leverantören” Competex AB, organisationsnummer 559480-7967, och med ”Beställaren” den juridiska eller fysiska person som har gjort en beställning av Tjänsterna i enlighet med definitionerna nedan och enligt specifikationerna i offertbladet som utgör en del av detta avtal.
2 § Definitioner
Arbetsdag Dag då svenska affärsbanker i Sverige håller öppet för normala banktransaktioner. Arbetsdag omfattar inte allmänna helgdagar, dag före allmän helgdag, lördagar eller söndagar.
Leverantören Den part som åtagit sig att utföra de tjänster som specificerats i avtalet.
Kontrakt Ett avtal eller annan handling som undertecknats av båda parter och som fastställer deras ömsesidiga åtaganden och rättigheter. Ett Kontrakt kan också bestå av ett godkännande av offert med tillhörande villkor eller hänvisning till Leverantörens allmänna villkor.
Beställaren Leverantörens avtalspart enligt detta avtal, vilken kan vara en juridisk eller fysisk person som ingår avtal med Leverantören om utförande av Tjänsterna.
Beställning Ett juridiskt bindande åtagande från Beställaren att förvärva Tjänsterna.
En Beställning anses ha ingåtts genom:
- Godkännande av offert via Leverantörens affärssystem eller via e-post;
- Skriftligt godkännande genom brev eller e-post som innehåller en uppdragsbeskrivning och formuleringen ”beställes” eller en synonym till detta uttryck;
- Muntlig bekräftelse följt av skriftlig dokumentation; eller
- Undertecknande av ett skriftligt kontrakt.
Köp genomförda via Leverantörens hemsida utgör en bindande Beställning. Förfrågningar, preliminära diskussioner och icke-bekräftad kommunikation är dock inte juridiskt bindande och medför ingen skyldighet för Leverantören att leverera Tjänster eller produkter.
Skriftliga överenskommelser som ingås efter det ursprungliga Kontraktet och som ändrar eller kompletterar dess villkor, har företräde över tidigare dokument, under förutsättning att de tydligt och entydigt accepterats av båda parter. Vid e-postkommunikation tillämpas tyst accept.
3 § Leverantörens åtagande
Leverantören skall på Arbetsdag utföra det arbete som har specificerats i skriftlig uppdragsbeskrivning. Leverantören svarar för att uppdraget genomförs på ett fackmässigt och professionellt sätt med iakttagande av god sedvänja inom branschen.
4 § Beställarens åtagande
Det åligger Beställaren att lämna Leverantören tillgång till de lokaler, den information och det underlag som erfordras för uppdragets utförande och i övrigt utföra överenskomna åtgärder.
5 § Tidsplan och tidsförlängning
Om tidsplan för framtagning av handlingar som erfordras för uppdragets fullgörande inte har avtalats skall sådan, vid behov, upprättas i samråd mellan parterna. Uppgifter, undersökningsmaterial, handlingar och dylikt som Beställaren skall tillhandahålla enligt avtalet skall tillställas Leverantören enligt härför upprättad tidsplan.
Leverantören äger rätt till erforderlig tidsförlängning om Leverantören försenas eller hindras att fullfölja uppdraget på grund av förhållande som Leverantören inte vållat genom fel eller försummelse och som Leverantören inte kunnat förutse och vars inverkan Leverantören inte rimligen kunnat undanröja.
6 § Ersättning
Arvodets omfattning: Leverantörens ersättning består av arvode, vilket kan vara rörligt eller fast, och fastställs enligt vad som skriftligen avtalats mellan parterna. Vid rörligt arvode tillämpas timpriset som framgår av offertbladet. Om timpriset inte specificerats gäller Leverantörens standardprislista, eller i förekommande fall ett avtalat ramavtalspris. För uppdrag som debiteras löpande faktureras faktiskt nedlagd tid.
Fast arvode gäller endast om det uttryckligen avtalats skriftligen. Om ändringar i uppdragets omfattning, tidsplan eller andra väsentliga förutsättningar uppstår, ska fasta arvoden omförhandlas.
Indexreglering: För uppdrag som pågår längre än ett (1) år justeras priserna årligen enligt konsulttjänstindex K21, med offertmånad som basmånad för beräkningen. Revidering sker årsvis från basmånadens datum, och Leverantören informerar Beställaren skriftligen om prisjusteringen i god tid före fakturering. Detta säkerställer att Beställaren är informerad om de ekonomiska förutsättningarna för det fortsatta uppdraget.
Ersättning för tilläggskostnader: Leverantören har rätt till ersättning för tillkommande kostnader, såsom resor, logi, teknisk utrustning och användning av underkonsulter, om dessa är nödvändiga för uppdragets genomförande.
7 § Leverans
Leveransen ska utföras i enlighet med vad som anges i offertbladet eller enligt skriftlig överenskommelse mellan parterna. Vid fasta leveranser gäller de begränsningar som framgår av offerten. Om leveransens omfattning inte är tydligt definierad har Leverantören rätt att tolka innehållet, förutsatt att detta sker enligt branschstandard, god sed och uppdragets syfte.
8 § Betalning
Leverantörens ersättning skall erläggas enligt överenskommen betalningsplan. Har sådan betalningsplan inte överenskommits äger Leverantören rätt att uppbära dellikvid högst en gång per månad för den del av ersättningen som svarar mot värdet av beställt och redovisat arbete respektive, i förekommande fall, havda kostnader.
Betalning sker mot faktura. Faktura förfaller till betalning 30 dagar efter fakturans utställningsdatum. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag. Leverantören äger vid försenad betalning rätt till ersättning för påminnelseavgift enligt gällande lag därom.
9 § Resultat av uppdraget
Beställaren erhåller en icke-exklusiv rätt att för uteslutande eget bruk nyttja resultatet av uppdraget och vid det egna nyttjandet modifiera och mångfaldiga resultatet. Leverantören har upphovsrätt och all annan immateriell rätt till resultatet.
10 § Sekretess
Part får ej till tredje man utan andra partens skriftliga godkännande lämna ut handlingar eller på annat sätt för tredje man återge information som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemligheter, som t.ex. nuvarande och planerade produkter eller tjänster, marknadsprognoser, villkor och planer för upphandling, teknik sammanhängande med det föregående, affärshemligheter, know-how, uppfinningar, tekniska metoder, programvara i olika former med därtill hörande dokumentation, avtal, kundlistor, finansiell information samt affärsplaner eller liknande konfidentiella uppgifter i annan utsträckning än vad som fordras för uppdragets fullgörande.
Sekretesskyldighet gäller inte för sådan information som part har fått kännedom om på annat sätt än genom brott mot detta avtal eller som är allmänt känd. Sekretess gäller inte heller när part är skyldig enligt lag att lämna uppgifter. Sekretess skall gälla även om detta avtal i övrigt skulle upphöra att gälla.
11 § Ansvar och ansvarsbegränsning
Leverantörens ansvar är begränsat till sakskador och direkt förlust som Leverantören vållar Beställaren genom fel eller försummelse vid fullgörande av uppdraget. I intet fall ansvarar Leverantören för s.k. indirekt förlust eller följdskador. Med indirekt förlust eller följdskada förstås exempelvis utebliven handelsvinst, onyttiga omkostnader eller förluster till följd av ersättningsanspråk från tredje man. Leverantörens ansvar omfattar heller inte Beställarens förlust av data.
Har parterna inte kommit överens om annat är Leverantörens skadeståndsskyldighet till följd av uppdraget per skadetillfälle begränsat till det lägsta värdet av 100.000 SEK och 10% av kontraktssumman.
12 § Force Majeure
Leverantören är inte ansvarig för förseningar eller brister som orsakats av omständigheter utanför dess rimliga kontroll, såsom strejk, naturkatastrofer, krig eller myndighetsbeslut.
13 § Avtalstid och uppsägning
Detta avtal gäller tills projektavslut eller tills vidare med tre månaders uppsägningstid om projektavslut inte tydligt definierats. Uppsägning skall ske skriftligen.
14 § Ändring av Allmänna Villkor för Konsulttjänster
Leverantören förbehåller sig rätten att vid behov ändra de allmänna villkoren för Marknadskommunikations-tjänster. Skulle sådana ändringar vara av väsentlig karaktär och innebära ekonomiska konsekvenser för pågående projekt eller leveranser, åligger det Leverantören att utan dröjsmål och skriftligen underrätta Beställaren om de aktuella ändringarna före deras ikraftträdande.
Beställaren har därpå en frist på fjorton (14) dagar att skriftligen underrätta Leverantören om att de nya villkoren inte godkänns.
Den senaste versionen av de allmänna villkoren är alltid tillgänglig för granskning på följande URL:
15 § Tillämplig lag och tvist
Detta Avtal ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk materiell rätt. Eventuella tvister som härleds från detta Avtal ska i första hand försöka lösas genom förhandling mellan parterna.
Om enighet inte kan uppnås och tvisten kvarstår, ska denna hänskjutas till och slutligt avgöras av allmän domstol. Domstolsprövningen ska äga rum vid den domstol som har jurisdiktion över Leverantörens säte. Förfarandet ska genomföras på svenska, men bevisning kan, om så krävs, presenteras på engelska.